Κράτα επαφή

Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2015

Κατάθλιψη. Πρώτα σημάδια, συμπτώματα και τρόποι αντιμετώπισης

Συναισθήματα θλίψης και χαράς εμφανίζονται ανά διαστήματα στις ζωές όλων μας. Αν, όμως, το συναίσθημα της κενότητας και της απόγνωσης έχει κυριεύσει τη ζωή μας, ενδέχεται να έχουμε κατάθλιψη. Η κατάθλιψη μάς εμποδίζει να είμαστε λειτουργικοί και να απολαύσουμε τη ζωή. Ωστόσο, η έγκαιρη ανίχνευση και κατανόηση των  προειδοποιητικών σημείων και συμπτωμάτων αποτελούν το πρώτο και καθοριστικό βήμα για την εύρεση των αιτιών οδηγώντας εν τέλει στην θεραπεία της κατάθλιψης.


Προειδοποιητικά σημάδια και συμπτώματα:
Ø  Συναισθήματα αβοηθησίας και απελπισίας: Μία δυσοίωνη προοπτική για το μέλλον πως τίποτα δεν πρόκειται να βελτιωθεί και δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να αλλάξει την κατάσταση.
Ø  Απώλεια ενδιαφέροντος και διάθεσης για τις καθημερινές δραστηριότητες: Δεν υπάρχει πια ενδιαφέρον για προηγούμενα χόμπι, δραστηριότητες, κοινωνικές δράσεις κ.ά. καθώς το άτομο έχει χάσει την ικανότητά του να βιώνει ευχαρίστηση και ικανοποίηση μέσα από αυτές.
Ø  Αλλαγές στην όρεξη και στο βάρος: Σημαντική απώλεια ή αύξηση βάρους – μία αλλαγή μεγαλύτερη του 5% του σωματικού βάρους μέσα σε ένα μήνα.
Ø  Αλλαγές στη διαδικασία του ύπνου: Παρατηρείται είτε αϋπνία, ειδικά ξυπνώντας τις πρώτες πρωινές ώρες είτε υπερβολικός ύπνος (χαρακτηρίζεται και ως υπερυπνία).
Ø  Θυμός και ευερεθιστότητα: Το άτομο αισθάνεται ανήσυχο και ταραγμένο. Τα επίπεδα ανοχής του είναι χαμηλά, η ψυχραιμία σύντομη και το κάθε τι μπορεί να το εκνευρίσει.
Ø  Απώλεια ενέργειας: Υπάρχει διάχυτο ένα αίσθημα κούρασης, υποτονικότητας και νιώθει σωματικά στραγγισμένο. Το άτομο αισθάνεται το σώμα του βαρύ και ακόμα και οι μικρές εργασίες του προκαλούν εξάντληση και απαιτούν περισσότερο χρόνο για να ολοκληρωθούν.
Ø  Αυτό-απέχθεια: Είναι ισχυρά τα αισθήματα αναξιότητας ή ενοχής. Το άτομο ενδέχεται να κριτικάρει σκληρά τον εαυτό του γιατί θεωρεί πως έχει διαπράξει πολλά λάθη.
Ø  Απερίσκεπτη συμπεριφορά: Το άτομο ενδέχεται να εμφανίσει μία ροπή σε  δραστηριότητες, όπως χρήση ουσιών, έντονη ενασχόληση με «τυχερά» παιχνίδια, απερίσκεπτη οδήγηση ή επικίνδυνα αθλήματα προσπαθώντας, λανθασμένα, να αντισθαθμίσει το αίσθημα κενότητας και αναξιότητας.
Ø  Προβλήματα συγκέντρωσης: Το άτομο δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί, να λάβει αποφάσεις ή να θυμηθεί πράγματα.
Ø  Ανεξήγητες ενοχλήσεις και πόνοι: Ίσως παρατηρηθεί μια αύξηση σωματικών συμπτωμάτων, όπως πονοκέφαλοι, πόνος στην πλάτη, μυϊκοί πόνοι και στομαχόπονος.

Ο δρόμος προς τη θεραπεία της κατάθλιψης
Από τη στιγμή που το κάθε άτομο βιώνει διαφορετικά και σε διαφορετική ένταση την κατάθλιψη, οι τρόποι αντιμετώπισής της διαφέρουν σε κάθε περίπτωση. Αυτό που «λειτουργεί» για ένα άτομο, μπορεί να μη «λειτουργεί» για ένα άλλο και καμία θεραπεία δεν είναι κατάλληλη για όλες τις περιπτώσεις. Αν αναγνωρίζει κανείς τα παραπάνω σημάδια, μπορεί να εξερευνήσει ποικίλους τρόπους αντιμετώπισης και θεραπείας.
φωτο από: www.melissabaileycreations.com

Ζητήστε βοήθεια και υποστήριξη:
Ακόμα κι αν η σκέψη για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης φαντάζει «συντριπτική», καλό είναι να δείξετε ψυχραιμία. Το αίσθημα αβοηθησίας και απελπισίας είναι ένα σύμπτωμα της κατάθλιψης – αλλά όχι η πραγματικότητα της κατάστασής σας. Δεν σημαίνει ότι είστε αδύναμος ή δεν μπορείτε να αλλάξετε. Το κλειδί στη θεραπεία της κατάθλιψης είναι να κάνετε μικρά βήματα και να ζητήσετε βοήθεια. Ξεκινήστε απλά μιλώντας σε κάποιον για το πώς αισθάνεστε ∙ αυτό και μόνο μπορεί να βοηθήσει. Το άτομο που μιλάτε χρειάζεται απλά να είναι ένας «καλός ακροατής».
Το να έχετε ένα ισχυρό υποστηρικτικό σύστημα θα επιταχύνει τη βελτίωση της κατάστασης. Η απομόνωση εντείνει τα καταθλιπτικά συναισθήματα και συμπτώματα ∙ γι’ αυτό πλησιάστε άλλους ανθρώπους, ακόμα κι αν θέλετε να μείνετε μόνος ή δεν θέλετε να είστε «βάρος» στους άλλους. Η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι άνθρωποι θα χαρούν που τους εμπιστευτήκατε για να μιλήσετε γι’ αυτό που σας απασχολεί. Επομένως, πείτε στην οικογένεια και σε φίλους ό,τι σας προβληματίζει και αναμένατε την στήριξη τους!

Πραγματοποιήστε υγιείς αλλαγές του τρόπου ζωής σας:
Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής δεν είναι πάντα εύκολο να πραγματοποιηθούν, αλλά μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κατάθλιψη: Τέτοιες αλλαγές που μπορούν να είναι πολύ αποτελεσματικές, περιλαμβάνουν:
*       Καλλιέργεια υποστηρικτικών σχέσεων
*       Τακτική άσκηση και ύπνος
*       Υγιεινή διατροφή για φυσική ενίσχυση της διάθεσης
*       Διαχείριση του στρες
*       Εξάσκηση σε τεχνικές χαλάρωσης
*       Αμφισβήτηση των μοτίβων αρνητικής σκέψης

Εξάσκηση σε συναισθηματικές δεξιότητες
Πολλοί άνθρωποι δεν διαθέτουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για να διαχειριστούν το στρες και να ισορροπήσουν τα συναισθήματά τους. Η οικοδόμηση συναισθηματικών δεξιοτήτων σάς προσφέρει την ικανότητα να αντιμετωπίσετε και να ξεπεράσετε τις αντιξοότητες, τα «τραύματα» και την απώλεια. Με άλλα λόγια, το να μάθετε πώς να αναγνωρίζετε και να εκφράζετε τα συναισθήματά σας μπορεί να σας κάνει πιο ανθεκτικό στις δυσκολίες της ζωής.

Αναζητήστε επαγγελματική βοήθεια
Αν η υποστήριξη από την οικογένεια και τους φίλους, οι θετικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και οι συναισθηματικές δεξιότητες δεν είναι αρκετές για την αντιστροφή της κατάστασή σας, αναζητήστε βοήθεια από έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Υπάρχουν ποικίλες προσεγγίσεις (μορφές-τεχνικές ψυχοθεραπείας) που μπορούν να αποβούν αποτελεσματικές για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης (π.χ. συστημική, γνωστική – συμπεριφορική, gestalt, ψυχόδραμα κ.ά.) ενώ στον καθένα ταιριάζει κάτι διαφορετικό αναλόγως με τις ανάγκες, την ψυχοσύνθεση και τις ιδιαίτερες συνθήκες της περίστασης.

Η θεραπεία προσφέρει στο άτομο τα εργαλεία να αντιμετωπίσει την κατάθλιψη από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Επίσης, οι δεξιότητες που αποκτώνται κατά τη διάρκεια της θεραπείας προσφέρουν στο άτομο το γνωστικό και συναισθηματικό υπόβαθρο να προλάβει και να αντιμετωπίσει τυχόν μελλοντικά καταθλιπτικά συμπτώματα.

Νίκη Λιώτη
Ψυχολόγος
Στο tosodoulika@gmail.com μπορείτε να στείλετε το δικό σας ερώτημα- θέμα ψυχολογίας 
το οποίο θα απαντηθεί με άρθρο από την ψυχολόγο Νίκη Λίωτη.

Μη ξεχάσετε να γραφτείτε στο Newsletter του tosodoulika για πολλά χρήσιμα άρθρα, ιστορίες και νέα σχετικά με την προωρότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα ήθελα να μάθω τη γνώμη σου...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ημερολόγιο 2017