Κράτα επαφή

Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2014

«Πρόωρες» Σκέψεις και συναισθήματα


Η διαχείριση των συναισθημάτων των γονέων με πρόωρα μωρά αποτελεί ένα δύσκολο κομμάτι στο χώρο της ψυχικής υγείας. Όμως είναι απαραίτητη η συναισθηματική αυτεπίγνωση για τους γονείς, καθώς συμβάλλει στην ψυχική τους ισορροπία με αποτέλεσμα να γίνονται πιο  (απο)δοτικοί στο χτίσιμο της πρώιμης σχέσης με το μωρό τους.

Κατά την προγεννητική περίοδο οι γονείς προγραμματίζουν και φαντάζονται τη ζωή με το νέο μέλος της οικογένειας.Όμως στην περίπτωση της προωρότητας τόσο η εμπειρία του τοκετού όσο και οι πρώτες μέρες της γονεϊκότητας σκεπάζονται με ένα πέπλο αρνητικών συναισθημάτων, ανησυχίας, θλίψης, άγχους, μην αφήνοντας την χαρά και τον ενθουσιασμό να αναδυθούν.

Είναι φυσιολογικό για το γονιό με πρόωρο μωράκι να βιώνει πολύ-σύνθετα συναισθήματα κάνοντας τη συναισθηματική εμπειρία να είναι διαφορετική για την κάθε οικογένεια.

Μερικά ενδεικτικά συναισθήματα των γονέων με πρόωρα μωράκια είναι: θυμός, ενοχές, θλίψη, αδυναμία, ανησυχία, ελπίδα, λύπη, έντονη και εντατική αγάπη, επιθυμία να είναι με το μωρό τους, αίσθημα απώλειας, μοναξιάς.

Πολύ πιθανό τα συναισθήματα να συνοδεύονται από σκέψεις όπως:

«Αισθάνομαι ενοχές που γεννήθηκε πρόωρα κάτι έκανα εγώ.» Είναι μια συνηθισμένη σκέψη ακόμα και σε μητέρες που είχαν άριστη προγεννητική φροντίδα, που πρόσεχαν το διαιτολόγιο τους, παράγοντες όχι ενδεικτικοί για τη μη προωρότητα.

«Ανησυχώ ότι το μωρό μου δεν θα ξέρει ότι είμαι γονιός του.» Το παιδί γνωρίζει ήδη τους γονείς του καθώς από την περίοδο της εγκυμοσύνης αναγνωρίζει την φωνή της μαμάς.Ένα πρόωρο μπορεί να δει τη διαφορά ανάμεσα στη φωνή της μαμάς του και των νοσοκόμων- γιατρών.Όταν χαϊδεύετε το μωράκι σας, μιλήστε του απαλά με την φωνή της αγάπης και της ανακούφισης, με τη φωνή που θέλει να επιστρέψει σπίτι.

Ανησυχώ ότι η παραμονή του στη ΜΕΝΝ θα έχει μακροπρόθεσμες αρνητικές επιδράσεις στη συναισθηματική υγεία.Οι έρευνες δείχνουν ότι  τα πρόωρα μωράκια ,μεγαλώνουν και είναι το ίδιο συναισθηματικά υγιή με τα υπόλοιπα παιδιά.

Είναι πολύ πιθανό να βιώνετε τόσο θετικά αλλά και αρνητικά συναισθήματα με αποτέλεσμα αυτή η αντίφαση να είναι χαοτική και εξοντωτική.Είσαστε  χαρούμενη  που βλέπετε το παιδί σας και που βρίσκεστε εκεί μαζί του αλλά όχι που δεν μπορείτε να το πάρετε μαζί σας.Ενθουσιάζεστε που κάνει κάποια πρόοδο αλλά και ανησυχείτε.

Η μίξη των συναισθημάτων που βιώνουν οι γονείς με πρόωρα είναι απόλυτα φυσιολογική και είναι πιθανόν κάποιοι γονείς όταν ερωτηθούν πώς νιώθουν να αναφέρουν όλα τα παραπάνω.

Σίγουρα δεν υπάρχουν ιδανικές συμβουλές που θα εξαφανίσουν κάθε αρνητικό συναίσθημα και θα μας κάνουν να μην ανησυχούμε .Ας μην ξεχνάμε ότι όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση, βοηθώντας μάς να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας μέσα από τους τρόπους έκφρασης τους.

Μερικές ενδεικτικές συμβουλές διαχείρισης των συναισθημάτων θα μπορούσε να ήταν:

Αναγνώριση και αποδοχή των συναισθημάτων από τους γονείς.Αναγνωρίστε τα συναισθήματα και ονοματίστε τά,  μοιραστείτε τά με τον σύντροφο ή με ένα φίλο σε μια στιγμή χαλάρωσης και αποφόρτισης.Βρεθείτε πρόσωπο με πρόσωπο με αυτά που νιώθετε και δώστε χώρο στον εαυτό σας να αποδεχτεί αυτό που νιώθει ως ένα κομμάτι του εαυτού του, κλάψτε, φωνάξτε, γελάστε, αποφορτιστείτε.Χρειάζεται να απαντάμε τακτικά στο ερώτημα «τί νιώθω» και να μην αισθανόμαστε άβολα  να το δείξουμε.Δοκιμάστε να γράψετε συναισθήματα σας  καθώς βοηθάει να τα κατανοήσετε και να τα αποδεχτείτε πιο εύκολα.

Αναζήτηση πηγών στήριξης και αποδοχή βοήθειας από τους άλλους.Εκμεταλλευτείτε την εποχή του διαδικτύου και επωφεληθείτε από τις ομάδες κοινωνικής δικτύωσης και τα φόρουμ καθώς μπορείτε να συναντήσετε γονείς που πέρασαν κάτι αντίστοιχο ή και περνάνε.Σε περίπτωση που νιώθετε την ανάγκη και την επιθυμία μη διστάσετε να μιλήσετε με κάποιο σύμβουλο ψυχικής υγείας.

Υποστηρίξτε σαν σύντροφοι ο ένας τον άλλο: Είναι χρήσιμο να κατανοήσετε ότι τόσο ο μπαμπάς όσο και η μαμά βιώνουν διαφορετικά συναισθήματα ή και τα ίδια αλλά έχουν διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης αυτών. Μιλήστε για αυτά που νιώθετε και μην ξεχνάτε ότι και οι δύο προσπαθείτε και δίνετε τον πιο καλύτερο εαυτό σας.

Τα συναισθήματα σας είναι πολύτιμα και δεν χρειάζεται να απολογηθείτε ή να εξηγήσετε σε κανένα για αυτά.


Γιαλούρη Μαρία
Ψυχολόγος-Πανεπιστήμιο Αθηνών
Συμβουλευτική Ψυχολόγος  (Μ.sc)
Συντονίστρια Ομάδων Συμβουλευτικής Γονέων
Μη ξεχάσετε να γραφτείτε στο Newsletter του tosodoulika για πολλά χρήσιμα άρθρα, ιστορίες και νέα σχετικά με την προωρότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα ήθελα να μάθω τη γνώμη σου...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ημερολόγιο 2017