Κράτα επαφή

Σάββατο, 6 Ιουλίου 2013

Εκπαίδευση στην τουαλέτα - Μέρος Β

 5.Ατυχήματα και πισωγυρίσματα συμβαίνουν

Σχεδόν κάθε παιδί έχει αρκετά ατυχήματα πριν καταφέρει να μένει στενό για ολόκληρη τη μέρα. Μέχρι την ηλικία των δυόμισι ετών θα έχετε περίπου τρία με τέσσερα ατυχήματα την εβδομάδα. Ο αριθμός θα περιοριστεί γύρω στα ένα με δύο ανά δεκαπενθήμερο, όταν το παιδί κλείσει τα τρία χρόνια. Όταν συμβεί αυτό μη θυμώσετε και μην τιμωρήσετε το παιδί σας. Σε τελική ανάλυση, η μυϊκή του ανάπτυξη μόλις τώρα του επιτρέπει να ελέγχει την κύστη και τον σφιγκτήρα του, κι ακόμα μαθαίνει πόσο σημαντικό είναι να χρησιμοποιεί την τουαλέτα. Αντιδράστε απλά, διαβεβαιώστε το μικρούλι σας ότι δεν πειράζει και αποφύγετε οποιοδήποτε σχόλιο, όταν αλλάζετε τα ρουχαλάκια του.



ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ! Μην υποκύψετε στον πειρασμό να του ξαναβάλετε πάνα ή μωρουδιακά εσώρουχα αν βγείτε από το σπίτι. Αυτό θα δημιουργήσει σύγχυση στο παιδί σας. Έχω διαπιστώσει ότι η μετάβαση από πάνα σε βρακάκι και ξανά ίσως αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες που σε κάποιους γονείς η εκπαίδευση τουαλέτας του παιδιού τους παίρνει τόσο πολύ χρόνο.


6Τελευταίο βήμα: βάλτε μπρος τη νυχτερινή εκπαίδευση


Κατά το νυχτερινό ή μεσημεριανό του ύπνο εξακολουθείτε να  του φοράτε την πάνα για αρκετούς μήνες ακόμη. Ελάχιστα παιδιά μικρότερα από τριών ετών είναι σε θέση να περάσουν τη νύχτα χωρίς να βραχούν, τα αγόρια μπορεί μάλιστα να αργήσουν ακόμη περισσότερο. Αν προσπαθήσετε να επισπεύσετε τη νυχτερινή εκπαίδευση πριν το παιδί κλείσει τα τρία χρόνια, είναι πολύ πιθανό να προκαλέσετε άλλα προβλήματα. Αν το παιδί σας έχει περάσει την ηλικία των τριών ετών και έχει αποδείξει ότι μπορεί να παραμείνει στεγνό και καθαρό σε σταθερή βάση, εξηγήστε του ότι δε χρειάζεται να φορά πια πάνα τη νύχτα και φροντίστε να κάθεται στο γιο-γιο του πριν πέσει για ύπνο, έτσι ώστε να μη χρειάζεται να σηκωθεί μες στη νύχτα για να κάνει τσίσα. 

Για την περίπτωση νυχτερινών «ατυχημάτων» υπάρχουν ειδικά λεπτά αδιάβροχα σεντόνια. Με τον τρόπο αυτό, εάν συμβεί «ατύχημα» στο παιδί σας τη νύχτα, μπορείτε απλά να βγάλετε τα δυο πρώτα σεντόνια χωρίς να χρειαστεί να ξαναστρώσετε από την αρχή το κρεβάτι. Μην ξεχνάτε ότι δεν πρέπει να δίνετε πολλά υγρά στο παιδί σας πριν πέσει για ύπνο. 




7.Χοροπηδήξτε από τη χαρά σας που τα καταφέρατε

φωτο από: ygeiakaieuexia.blogspot.com
Όταν με το καλό θα έχει τελειώσει, ενισχύστε την περηφάνια του για το επίτευγμά του αφήνοντάς το να δώσει όσες πάνες απέμειναν σε μια οικογένεια με μικρότερα παιδιά ή πετώντας τις το ίδιο. Μόλις τα καταφέρει δυο-τρεις τη μία μετά την άλλη, θα νιώσει τόσο υπερήφανο, ώστε θα σπεύσει να σας εντυπωσιάσει επιδεικνύοντας την καινούργια του δεξιότητα.




8. Συχνά προβλήματα που εμφανίζονται


Αντιστέκεται να καθίσει στην λεκάνη

• Επιτρέπουμε να καθίσει χωρίς να βγάλει τα ρούχα του

• Επιτρέπουμε να καθίσει με σκεπασμένη τη λεκάνη από πάνω (Χαρτόνι κάτω από το κάθισμα, 

ανοίγοντας σταδιακά μεγαλύτερη τρύπα ή πετσέτα κάτω από το κάθισμα που σταδιακά αποσύρεται)

• Χρήση γιογιό στο πάτωμα από την υψηλή θέση της λεκάνης
• Αν υπάρχουν στρατηγικές χρήσιμες για να κάθεται σε άλλα μέρη, χρησιμοποιήστε τις επίσης σε αυτό το 
μέρος (χρονόμετρα, οθόνες, οδηγίες με κάρτες κλπ.)
• Καθίστε στην τουαλέτα μία εσείς και μία το παιδί (αλλάζετε σειρά) ή χρησιμοποιήστε μία κούκλα σαν 
μοντέλο.
• Καθίστε μαζί
• Χρησιμοποιήστε σωματική υποστήριξη
• Βοηθήστε το παιδί να καταλάβει πόση ώρα πρέπει να καθίσει (τραγουδήστε το τραγούδι του γιογιό , ή 
όσο διαρκεί ένα τραγούδι παιδικό στο κασετόφωνο, Βάλτε το χρονόμετρο να μετρήσει 1 λεπτό, κλπ.)
• Καθώς σταδιακά αρχίζει να αντέχει να καθίσει, χρησιμοποιήστε παράλληλα διασκέδαση.

Φοβάται να πατήσει το καζανάκι
• Μην χρησιμοποιείτε το καζανάκι μέχρι να υπάρξει κάτι που πρέπει να καθαριστεί
• Αρχίστε να πατάτε το καζανάκι με το παιδί να βρίσκεται μακριά από την τουαλέτα, ίσως όταν βρίσκεται 
στην πόρτα (μπορείτε να μαρκάρετε το σημείο με ένα τετράγωνο πατάκι, το οποίο σταδιακά το φέρνεται 
πιο κοντά στην τουαλέτα)
• Δώστε προειδοποίηση ότι θα πατήσετε το καζανάκι, καθορίστε ένα σύστημα καθοδήγησης για το 
πάτημα όπως « 1 ,2,3 πατάμε» ή «Λάβετε θέσεις, έτοιμοι, πάμε»
• Αφήστε το παιδί να δοκιμάσει να πατήσει μόνος του το καζανάκι

Υπερβολικό ενδιαφέρον για το καζανάκι
• Καλύψτε με φυσικό τρόπο το κουμπί ώστε να μην το βλέπει το παιδί
• Δώστε του κάτι άλλο να κρατάει και να χειρίζεται
• Χρησιμοποιήστε διαδοχή εικόνων για να του δείξετε πότε να πατήσει το καζανάκι (μετά το ντύσιμο, για 
παράδειγμα)
• Όταν είναι η ώρα να πατήσουμε το καζανάκι, δώστε στο παιδί ένα αυτοκόλλητο, ίδιο με το 
αυτοκόλλητο που έχουμε κολλήσει πάνω στο καζανάκι

Παίζει με το νερό
• Δώστε του ένα παιχνίδι που περιέχει νερό για να του αποσπάσει την προσοχή, όπως ένα σωλήνα σε 
σχήμα πυραύλου ή διακοσμητικά που έχουν αντικείμενα που κινούνται μέσα σε νερό.
• Χρησιμοποιήστε ένα κυκλικό προστατευτικό τραπέζι γύρω του, όταν κάθεται
• Καλύψτε το κάθισμα μέχρι να είναι έτοιμο να το χρησιμοποιήσει
• Δώστε μια οπτική οδηγία που να δείχνει που πρέπει να κάθεται το παιδί

Παίζει με το χαρτί υγείας
• Βγάλτε το από τη θέση του αν δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα, χρησιμοποιήστε μωρομάντηλα αντί για 
χαρτί υγείας
• Ξετυλίξτε μια ποσότητα από πριν
• Δώστε οπτική οδηγία για το πόσο χαρτί πρέπει να ξετυλίξει το παιδί, όπως βάζοντας μία παραμάνα στο 
σημείο που πρέπει το παιδί να κόψει το χαρτί ή βάζοντας μία ταινία στον τοίχο οριοθετώντας έτσι το 
σημείο που σταματά το παιδί να τραβά το χαρτί.

Αντιστέκεται να τον σκουπίσετε
• Δοκιμάστε με διάφορα υλικά (βρεγμένα μαντήλια, πανιά, σφουγγάρια)
• Λάβετε υπόψη την θερμοκρασία των παραπάνω υλικών
• Μπορείται να κάνετε ένα παιχνίδι με μια κούκλα και το παιδί, ώστε μία να σκουπίζετε την κούκλα και 
μία το παιδί (καθένας με τη σειρά του)

Κακή στόχευση
• Βάλτε ένα «στόχο» στο νερό, όπως ένα δημητριακό σε κυκλικό σχήμα
• Μεγαλύτερο στόχο στην είσοδο της λεκάνης (τοποθετήστε ένα χάρτινο ή φωσφορούχο πίνακα με 
σχεδιασμένο τον στόχο επάνω), ο οποίος σταδιακά μετακινείται προς τα κάτω
• Τοποθετήστε φαγητό που χρωματίζει το νερό για να τραβήξει την προσοχή

Συγκρατείται όταν αφαιρείτε την πάνα
• Κόψτε σταδιακά το κάτω μέρος της πάνας, ενώ αφήνετε το παιδί να κάθεται στη λεκάνη όταν φοράει 
αυτή την εναλλακτική πάνα
• Χρησιμοποιήστε μια κούκλα για να δώσετε ένα οπτικό μοντέλο
• Αυξήστε τα υγρά και τις φυτικές ίνες στη διατροφή του παιδιού
• Μπορείτε να συμβουλευτείτε τον παιδίατρο αν υπάρχει σοβαρή κατακράτηση, μπορείτε να δώσετε 
φαρμακευτικά σκευάσματα (μαρμελάδες κλπ) για τη δυσκοιλιότητα.

Αυτές οι ιδέες δεν αποτελούν μία αποκλειστική λίστα βημάτων που πρέπει να γίνουν όταν εκπαιδεύουμε 
το παιδί στην τουαλέτα. Απεικονίζουν, όμως, μία προσέγγιση όπου συγκεντρώσαμε τις απόψεις διαφόρων ειδικών στο θέμα της εκπαίδευσης στην τουαλέτα.

Βιβλιογραφία:

  • Susan Boswell, TEACCH Preschool
  • Debbie Gray, Chapel Hill TEACCH CenterΜετάφρασηΕπιμέλειαΚαραμπατζιάκης Κυριάκος
  • http://health.in.gr
  • http://www.babybaby.gr


Με την ευγενική παραχώρηση της εργοθεραπεύτριας Κέλλυ Τσαναή από "Λόγος Κίνηση".

Μη ξεχάσετε να γραφτείτε στο Newsletter του tosodoulika για πολλά χρήσιμα άρθρα, ιστορίες και νέα σχετικά με την προωρότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα ήθελα να μάθω τη γνώμη σου...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ημερολόγιο 2017