Κράτα επαφή

Παρασκευή, 28 Ιουνίου 2013

Εκπαίδευση στην τουαλέτα - Μέρος Α


Μερικά παιδιά είναι έτοιμα να ξεκινήσουν την εκπαίδευση στην τουαλέτα μόλις συμπληρώσουν τους 18 μήνες τους, αλλά πολλά άλλα δεν ενδιαφέρονται καθόλου γι’ αυτό μέχρι να πλησιάσουν τα 3 τους χρόνια. Ακόμη και σε παιδιά με τυπική ανάπτυξη η εκμάθηση τουαλέτας είναι συχνά μια δεξιότητα που κατακτείται δύσκολα. Τα μικρά παιδιά δεν αισθάνονται την εσωτερική επιθυμία να μάθουν την τουαλέτα. Μαθαίνουν αυτή τη δεξιότητα περισσότερο για να ευχαριστήσουν τους γονείς τους και να κερδίσουν τον κοινωνικό ρόλο του «μεγάλου παιδιού». 

Παρακάτω θα παραθέσουμε ορισμένα βήματα για την εκπαίδευση ενός παιδιού τυπικής ή μη τυπικής ανάπτυξης, στην χρήση της τουαλέτας.

1. Αγοράστε τον κατάλληλο εξοπλισμό

Πρώτα και κύρια αγοράστε ένα παιδικό γιογιό ή ένα ειδικό παιδικό κάθισμα που θα προσαρμόζεται στην κανονική σας τουαλέτα μαζί με ένα σκαλοπατάκι ή υποπόδιο. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί σας να χαλαρώσει και να μη νιώθει άγχος με τη χρήση της τουαλέτας των ενηλίκων. Κάποια παιδιά φοβούνται ότι θα πέσουν στη λεκάνη ενώ άλλα έχουν πρόβλημα με το δυνατό θόρυβο που κάνει το καζανάκι. Επίσης καλό θα ήταν η χρήση των μωρομάντηλων καθώς δεν ερεθίζουν όσο τα κοινά χαρτιά υγείας.

2. Κάντε μια επίδειξη για το παιδί σας

Όταν κάνετε μια επίδειξη για το παιδί σας, είναι χρήσιμο να του εξηγείτε τι ακριβώς συμβαίνει όταν χρησιμοποιείτε το μπάνιο και να το αφήσετε μετά να δει τι ‘κάνατε’. Με το να βλέπει εσάς και παράλληλα να σας ακούει να του εξηγείτε, θα το βοηθήσει να εξοικειωθεί με την όλη διαδικασία. (Όταν σκουπίζετε το παιδί σας προσέξτε την κίνηση να είναι από μπρος προς τα πίσω, ιδιαίτερα μετά τα κακά, για να αποφύγετε τους κινδύνους μολύνσεων).

3. Εξηγείστε του τη διαδικασία

 Μιλάτε του θετικά, εξηγώντας του ότι τώρα πια είναι μεγάλο παιδί, δε χρειάζεται να φοράει πια πάνα, μπορεί να φοράει βρακάκι σαν τον Μπαμπά και τη Μαμά και να χρησιμοποιεί το γιο-γιο του.

Βοηθήστε το παιδί σας να αντιληφθεί τη σύνδεση ανάμεσα στα κακά και την τουαλέτα. Μετακινώντας όλο τον εξοπλισμό με τις πάνες και τα είδη καθαρισμού σε αυτόν το χώρο 

βοηθάμε το παιδί να καταλάβει ποιος είναι ο σκοπός αυτού του δωματίου.

4. Ξεκινήστε τη διαδικασία

Ένα παιδί που είναι κάποιες φορές ικανό να πει «τουαλέτα» ή «μπάνιο» ή «τσίσα» μπορεί να μην είναι ικανό να «βγάλει» αυτή τη λέξη την κατάλληλη στιγμή. Είναι συνηθισμένο μέχρι την ηλικία των 6 να περιμένουν μέχρι την τελευταία στιγμή. Ακόμη και αν το παιδί σας δεν έχει λόγο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε διάφορα αντικείμενα που σχετίζονται με τον χώρο της τουαλέτας έτσι ώστε να του δείχνεται ή να σας δείχνει. Επίσης μπορεί  βοηθηθεί από μία οπτική υποστήριξη (πχ, μία εικόνα με μία λεκάνη), η οποία βοηθάει να βρει τη λέξη που αναζητά και αποτελεί ένα εφεδρικό σύστημα όταν δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τη λεκτική επικοινωνία.

Ξεκινήστε βγάζοντας του την πάνα και φορώντας κατευθείαν ένα βρακάκι. Φορέστε στο νήπιό σας κατευθείαν το καινούργιο βρακάκι «για μεγάλα παιδιά» και κρατήστε την πάνα για τον ύπνο, αποφύγετε τις πρώτες μέρες να του φοράτε παντελόνι, παπούτσια και κάλτσες. Ξεκινήστε να πηγαίνετε στην αρχή ανά μισή ώρα με 45 λεπτά ακόμη και αν δε θέλει ή δεν κάνει κάτι. Έτσι θα δείτε τις ώρες που νιώθει την ανάγκη να πάει τουαλέτα και μετά χρησιμοποιήστε τις καταγραφές σας για να του πείτε πότε να πάει. Αποφασίστε μαζί με το παιδί αν θα ξεκινήσει στο γιο-γιο ή στη λεκάνη. Μέσα στη ρουτίνα που θα καλλιεργηθεί θα είναι το να κλείνει την πόρτα όταν μπαίνει μέσα (καλό είναι να είστε μαζί όταν θα γίνεται αυτό τον πρώτο καιρό μέχρι να κατακτήσει τη δεξιότητα σίγουρα), να κατεβάζει μόνος του το παντελόνι και το βρακάκι, να κάθεται, να σκουπίζετε, να τραβάει το καζανάκι, να ντύνεται και το σημαντικότερο να πλένει τα χέρια του. Στην αρχή μη βιαστείτε να μάθει και τα χέρια και την τουαλέτα ταυτόχρονα.

Μόλις χρησιμοποιήσει με επιτυχία το γιο-γιο, πείτε του πόσος έξυπνο είναι που τα κατάφερε και πόσος χαρούμενη και υπερήφανη είστε. Οι έπαινοι, οι αγκαλιές και οι επευφημίες, μαζί με τη χρήση της καρτέλας με αυτοκόλλητα αποτελούν τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να το ενθαρρύνετε. Όταν του εξηγείτε τι περιμένετε από αυτό, είναι σημαντικό να γονατίζετε στο ύψος του και να το κοιτάζετε στα μάτια. Ποτέ μην του φωνάζετε τις οδηγίες από μακριά, υποθέτοντας ότι θα καταλάβει τι του λέτε.

Καθώς προχωρά η εκπαίδευση, αντί να του υπενθυμίζετε να καθίσει στο γιο-γιο, αρχίστε να το πιάνετε από το χέρι και να το πηγαίνετε όποτε νιώθει την ανάγκη να το χρησιμοποιήσει. Είναι σημαντικό για την ανάπτυξη της πνευματικής και σωματικής του αντίληψης να αρχίσετε να του επιτρέπετε έως ένα βαθμό να αποφασίζει μόνο του πότε πρέπει να χρησιμοποιήσει το γιο-γιο, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξουν περιστασιακά «ατυχήματα». Αρχικά, αυτό που πάνω από όλα πρέπει να θυμάστε, είναι ότι δεν έχει σημασία πόσες φορές κάνει τσίσα το παιδί σας στο γιο-γιο. Το πιο σημαντικό είναι να συνηθίσει να κάθεται για λίγο σε αυτό σε τακτικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Τις πρώτες μέρες καλό θα ήταν να παίρνετε μαζί σας μερικές αλλαξιές ρούχων και εσωρούχων όταν βγαίνετε από το σπίτι, καθώς και μια πλαστική σακούλα  για να βάζετε τα βρεγμένα. Μην ξεχνάτε το ειδικό μαξιλαράκι για το παιδί σας όταν παίρνετε το αυτοκίνητο ή το καρότσι του.
φωτο από: infokinds.gr






Με την ευγενική παραχώρηση της εργοθεραπεύτριας Κέλλυ Τσαναή από "Λόγος Κίνηση".

Μη ξεχάσετε να γραφτείτε στο Newsletter του tosodoulika για πολλά χρήσιμα άρθρα, ιστορίες και νέα σχετικά με την προωρότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα ήθελα να μάθω τη γνώμη σου...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ημερολόγιο 2017