Κράτα επαφή

Παρασκευή, 24 Μαΐου 2013

Τι είναι η εργοθεραπεία

H παιδιατρική εργοθεραπεία ως επιστήμη ασχολείται με παιδιά που παρουσιάζουν αδυναμία ή δυσχέρεια σε κάποιο τομέα ανάπτυξης (αισθητικοαντιληπτικό, κινητικό, κοινωνικό, ή γνωστικό) ή μειονεκτούν στις καθημερινές δραστηριότητες (ένδυση, απόδυση, σίτιση, προσωπική υγιεινή, χρήση τουαλέτας).


Εάν το παιδί σας παρουσιάζει κάποιες από τις παρακάτω δυσκολίες τότε θα ήταν καλό να απευθυνθείτε σε έναν εργοθεραπευτή:
·         δυσκολεύεται ν' ακολουθήσει προφορικές οδηγίες
·         έχει μειωμένο μυϊκό τόνο
·         δεν μπορεί να υπολογίσει τη θέση του στο χώρο και πέφτει πάνω σε έπιπλα ή σε άλλους
·         είναι αδέξιο, πέφτει κάτω συχνά και εύκολα
·         δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί
·         εμφανίζει δυσκολίες στον ύπνο και στο φαγητό
·         σπάει συχνά τα παιχνίδια του
·         δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του
·         δεν μπορεί να συγκεντρωθεί
·         είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ηρεμήσει
·         είναι πολύ ήσυχο, παθητικό και αποτραβηγμένο
·         δυσκολεύεται και δεν του αρέσει να χοροπηδάει, να κάνει κούνια, ή να ανεβαίνει σε ψηλά αντικείμενα
·         είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, αγγίγματα
·         δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
·         αντιπαθεί το μπάνιο, τις αγκαλιές και τα φιλιά
·         έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση
·         δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε περίγραμμα
·         δυσκολεύεται να κάνει πάζλ, να κόψει με το ψαλίδι
·         χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση, σε σύγκριση με άλλα παιδιά, για να μάθει καινούργια πράγματα
·         αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς
·         δεν τηρεί τις απαραίτητες αποστάσεις μεταξύ λέξεων
·         παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου




ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Τι ακριβώς κάνει ο εργοθεραπευτής ;
Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί τις ικανότητες και τις αδυναμίες του παιδιού και σχεδιάζει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού. Στόχος του είναι να αναπτύξει τις απαραίτητες δεξιότητες στα παιδιά χρησιμοποιώντας ποίκιλλα υλικά ή τεχνικές που αναπαριστούν τις καθημερινές δραστηριότητες του ανθρώπου συμβολικά ή πραγματικά.


Τι υλικό χρησιμοποιεί ο εργοθεραπευτής ; / Τι στόχους θέτει ο εργοθεραπευτής ;

Ο εργοθεραπευτής χρησιμοποιεί μπάλες, κορίνες, στεφάνια, δοκούς ισορροπίας, κορδόνια, κλωστές, χάντρες, ψαλίδια, χαρτιά, κηρομπογιές, δακτυλομπογιές και άλλα γραφικά μέσα για να βελτιώσει ή να καλλιεργήσει περαιτέρω την αδρή ή τη λεπτή κινητικότητα του παιδιού, την ισορροπία, τον αμφίπλευρο συντονισμό, τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την προγραφή και τη γραφοκινητικότητα. Ακόμη χρησιμοποιεί εκπαιδευτικό υλικό, πάζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, προγράμματα αποκατάστασης και άλλα για να αυξήσει τη συγκέντρωση και τη διάρκεια προσοχής ενός παιδιού προκειμένου να ολοκληρώσει την εκάστοτε δραστηριότητα, αλλά και για να προάγει την μνήμη (οπτική, ακουστική), την κατηγοριοποίηση αντικειμένων, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, τη διαδοχικότητα, τη στερεογνωσία και το χωροχρονικό προσανατολισμό. Επιπλέον, καλλιεργεί τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού (δυαδικές και ομαδικές σχέσεις) και οργανώνει προγράμματα για την αυτουπηρέτηση του (ντύσιμο, σίτιση, προσωπική υγιεινή, χρήση τουαλέτας) σε συνεργασία με τους γονείς.

Γιατί είναι σημαντική η ένταξη του παιδιού σε πρόγραμμα εργοθεραπείας;

Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση πιθανών δυσκολιών (πριν την ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον) αποτελεί εγγύηση για την επιτυχή μετάβασή του από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Παράλληλα, συντελεί στην αποφυγή των ψυχολογικών προβλημάτων που μπορεί να προκαλέσει η καθημερινή αποτυχία και απόρριψη που θα βίωναν αυτά τα παιδιά στο σχολείο και στο σπίτι.



Γιατί είναι σημαντικό ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να είναι καλό στην οπτική διάκριση ;

Η οπτική διάκριση είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές σχήματος και μεγέθους μεταξύ διαφόρων στοιχείων. Η ικανότητα οπτικής διάκρισης μεταξύ γραμμάτων και λέξεων είναι απαραίτητη στα πρώτα βήματα στην ανάγνωση. Βέβαια, η ανεπτυγμένη οπτική διάκριση βοηθάει τον άνθρωπο και σε πολλούς άλλους τομείς καθημερινά (π.χ.: εντοπισμός ενός συγκεκριμένου προϊόντος στο σούπερ μάρκετ, εντοπισμός του εξοπλισμού / των εργαλείων που χρειάζεται για την εκτέλεση μιας εργασίας, κ.λ.π).

Γιατί είναι σημαντικό ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να έχει καλή λεπτή κινητικότητα ;

Το παιδί με καλή λεπτή κινητικότητα μπορεί να ελέγχει το μολύβι του επιδέξια. Επομένως μπορεί να δημιουργήσει ευανάγνωστα σχήματα – γράμματα (δεξιότητα της γραφής). Επιπλέον, η λεπτή κινητικότητα βοηθάει στην επιτυχή ενασχόληση του ανθρώπου με πολλές άλλες δραστηριότητες της καθημερινής ζωής (π.χ.: ένδυση, άπλωμα ρούχων, κ.λ.π).

Γιατί είναι απαραίτητος ο οπτικοκινητικός συντονισμός ;

Ο οπτικοκινητικός συντονισμός είναι μια δεξιότητα απαραίτητη για την επιτυχή ολοκλήρωση πολλών δραστηριοτήτων όπως το διάβασμα, η γραφή, η αντιγραφή, η ένδυση, η οδήγηση, και άλλες.



Με την ευγενική παραχώρηση της εργοθεραπεύτριας Κέλλυ Τσαναή από "Λόγος Κίνηση".

Μη ξεχάσετε να γραφτείτε στο Newsletter του tosodoulika για πολλά χρήσιμα άρθρα, ιστορίες και νέα σχετικά με την προωρότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα ήθελα να μάθω τη γνώμη σου...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ημερολόγιο 2017